Recenze │ Shingeki no kyojin

18. října 2013 v 15:27 |  RECENZE
Název: Shingeki no kyojin
Japonsky: 進撃の巨人
Rok vydání: 2013
Počet dílů: 25
Žánr: Akční, dobrodružné, souboje

Před sto lety se na Zemi objevil nový nepřítel lidstva - Obři. Nejsou moc chytří a jejich jediný instinkt je požírání lidí, i přesto byl rozdíl síly mezi nimi a lidmi tak obrovský, že postupně dohnali lidstvo až na pokraj vyhynutí. Ten zbytek, který přežil, našel útočiště za obrovskými hradbami, jež byly vybudovány speciálně na ochranu lidí před obry.
Tam mohli lidé poklidně žít s pocitem bezpečí, že jim nic nehrozí. Ale teď, po sto letech, se obři znovu objevili a lidé musejí bojovat o přežití.

Každý o tom píše, tak proč se na to nepodívat - s tímto jsem SnK začala sledovat. Očekávala jsem od toho opravdu hodně, protože námět zněl víc než lákavě. Po prvním díle jsem ním byla naprosto unesená - jasné must see. Ale jak už to tak chodí, byla jsem hrozně nedočkavá, až jsem o to postupně ztratila zájem, protože se mi nechtělo čekat na další díly. Proto s touto recenzí přicházím tak trochu s křížkem po funuse.
SnK má předlohu ve stejnojmenné manze, kterou jsem ale nečetla, takže mám pouze ty informace, které byly řečeny v anime.

Na SnK se mi líbí, že se s postavami opravdu nepáře a zobrazuje je reálně jako obyčejné lidi s lidskými vlastnostmi, kam patří samozřejmě i strach. Lidi si dost stěžovali na chování vojáků, když přišlo na boj a to jejich fňukání. Podle mě tím skvěle vystihli reálné lidské chování.
Myslím, že je to tak i v reálném světě. Někteří vojáci se určitě během tréninku chvástají, ale jakmile dojde na boj, huba jim sklapne a kolena roztřesou. Před bojem si to ti vojáci z SnK malovali jinak, protože viděli bojovat ty zkušené, kteří v tom prostě uměli chodit. Ale střet s realitou byl tvrdý, není se teda čemu divit, že dostali strach a začali panikařit. Jsou to lidi, stejně jako já nebo vy. To se týče také neustálých pochybností, obav a váhání při rozhodování - to všechno k tomu patří. Samozřejmě, že postava bude váhat, co udělat. Riskuje přitom svůj život, který závisí právě na správném rozhodnutí. Tato realističnost se mi na SnK opravdu líbila. Postavy ale nejsou moc silná stránka tohoto anime. Jediné, které se mi zamlouvaly byly Levi, Eren a Hanji, toť vše. U ostatních mi bylo fuk, jestli v příštím díle zemřou nebo ne. Popravdě jsem si ani jména x postav nezapamatovala a pletla si je. Během některých dílů jsem to musela stopnout a podívat se na net, abych zjistila, o kom to vůbec mluví.

Kresba je opravdu pěkná, přece jen je to úplně nové anime. Někomu by mohlo vadit silnější černé rámování postav, které se objevovalo spíše ve starších anime (a kvůli kterému se na starší anime v podstatě ani nedívám). Ale černé rámování dnes a tehdy už je zase o něčem jiném, proto mi to nevadilo. Bylo to něco nového (aspoň pro mě) a líbilo se mi to. Víc než kresba postav a pozadí mě ale zaujali obři. Z toho obrovského mi naskakovala husí kůže. Už dlouho se mi to nestalo, většinou se mnou ty příšery nic nedělají. Ale tady jsem na ně čuměla pomalu s otevřenou hubou, aspoň teda v prvním díle, kdy se tam objevili poprvé. Potom už jsem si na ně víceméně zvykla. Zjišťovala jsem i styl kresby mangy, ale ta se mi až tak nelíbila. Nejsem si jistá, jestli ji budu číst, dost si potrpím na příjemné kresbě. Nejspíš to ale překonám, tipla bych si, že manga bude možná ještě lepší než anime (příznivci mangy to aspoň tvrdí).
Jediná výtka jsou často se opakující scény (odkaz na ukázku). Když už si toho všimne i někdo jako já, tak je to špatné. Týkalo se to hlavně Leviho a obrů. Vím, že postavy Leviho typu moc výraz nemění, ale ten obrázek prostě mluví za vše.

Hudba
Hudba v anime je dobrá. Hodně se mi líbí první ost Attack on Titan, které mi teď každé ráno hraje ve sluchátkách po cestě do školy (společně s druhým endingem Great Escape a openingem Ao no Exorcist - Core pride). První opening a druhý ending jsem si zamilovala. Bylo mi tak líto, když jsem se dostala ke 14. epizodě a první opening skončil, protože druhý už to kazí.
Němčina mě docela překvapila, ale nezní to tak špatně, jak jsem si původně myslela.
Openingy:
1. Linked Horizont - Guren no Yumiya
2. Linked Horizont - Jiyuu no Tsubasa
Endingy:
1. Youko Hikasa - Utskushiki Zankoku na Sekai
2. Cinema Staff - Great Escape

Protože má anime obrovskou fanouškovskou základnu (přirovnala bych to k loňskému šílenství kolem SAO, které jsem sice neviděla, ale narážela jsem na něj na každém internetovém kroku) a stalo se jedním z nejpopulárnějších anime tohoto roku, spousta lidí na něj nahlíží dost skepticky (a potom to taky řádně zkritizují). Tato anime bývají často opravdu nadhodnocená. Za sebe tvrdím, že Shingeki no Kyojin nijak výrazně nadhodnocené není (momentální hodnocení na Aki je 8.76), udělalo na mě opravdu dobrý dojem, ale na to by si měl každý udělat názor sám.

Hodnocení: 9/10

Jestli bude další řada?
Těžko říct. Četla jsem debaty na netu a vyrojilo se spoustu názorů, ale dva převažovali. Ten první byl, že ne, že to bude mít takový (ne)konec. Ten druhý se mi zdá pravděpodobnější: že ano, ale až vyjde dostatek mangy, aby měli tvůrci dost podkladů pro další řadu. Jelikož první řada obsáhla 30 kapitol mangy, potřebují na druhou minimálně dalších 30 (momentálně je jich cca 50), takže bychom se jí teoreticky mohli dočkat - když se na to budeme dívat optimisticky už v zimě 2014, realisticky - spíš jaro/léto 2015. Osobně si myslím, že druhá řada bude. Anime má úspěch a slušnou fanouškovskou základnu nejen v domovském Japonsku, takže finance by tentokrát neměly být problém. Opravdu doufám, že ji udělají, protože je stále dost nezodpovězených otázek...
Ale už s jistotou se můžete těšit na:
- OVA (nepleťte si ji s epizodou 13.5), ta by měla vyjít 9. prosince 2013. Podle toho, co jsem četla by to měl být prequel.
- Hraný film, který je naplánovaný na rok 2014 (bližší datum jsem nenašla). Na ten jsem opravdu zvědavá, ale moc toho od něj radši neočekávám.